Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Subaru har försett Outback med huv och baklucka i aluminium men för övrigt är rostskyddet magert. Karossens konstruktion är gammaldags och på sidorna finns inte mindre än fyra skarvar, samtliga utan speciell tätning.
Alla innerskärmar är av plast. Baktill sitter en liten gummilist över skärmkanten. Den håller kvar fukt. Även de kraftiga skyddslistorna längs bilens sidor binder fukt mot karossen.
Någon invändig behandling i dörrarna står inte att finna. Balksystemet i underredet har sporadiskt sprutats med någon tunn vätska men huvudskyddet utgörs av plastsköldar som hänger under bilen. Mellan sköldar och kaross finns skumgummi som tätning eller ljuddämpning, precis vid en otätad skarv. Övriga skarvar är också mestadels öppna. Mitt i hjulsprutet vid sparklådorna har tre plåtar lagts på varandra utan tätning emellan. Några stänkskydd som skonar bilen från att blästras av sprut från hjulen finns inte.
Tidigare rostskyddsbehandlade den svenske generalagenten alla Subarubilar i importhamnen. När tolv års rostskyddsgaranti infördes för tre år sedan togs behandlingen bort. Det är beklagligt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.