Nästa artikel
Rosttest: Subaru Levorg (2016)
Rost

Rosttest: Subaru Levorg (2016)

Publicerad 19 februari 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Subaru Levorg.
Plastsköldar undertill, men bakom den är plåten dåligt skyddad. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Levorg har motorhuv i aluminium och med bra limmade skarvar. För övrigt är bilen byggd i stålplåt. Bakluckan har svagt limmad skarv och är inte behandlad inuti.
 
Bakskärmen är konstruerad
med smutssamlande hylla, visserligen liten och med tätad och limmad plåtskarv. Dörrarna är dåligt tätade i de skarpa hörnen. Levorg har plastinnerskärmar fram och bak.
 
Skärmkanterna täcks
däremot inte av innerskärmen. Undertill har Levorg plastsköldar, men bakom dem är plåten dåligt skyddad och i balkar och hålrum är behandlingen sporadisk. Bränsletank är i plåt med galvaniserat påfyllningsrör.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här ska betygen tolkas:

5 Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.

4 Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.

3 Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.

2 Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.

1 Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

   

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-19 16:21
Vidstige

Helt absurt att Vi bilägare kan döma ut mer eller mindre alla japanska bilmärken som undermåliga ur rostsynpunkt. Det är inte bra konsumentupplysning, snarare en katrastrof för en seriös (?) tidning.

Problemet är uppenbarligen att Vi bilägare anlitar en rostskyddsfirma som av naturliga skäl lägger alldeles för stor vikt vid synligt rostskyddsmedel i sin bedömning av rostskydd.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-19 16:33
LennartJ

brutt33. Nu gäller artikeln Subaru. eller?? och vad har du för underlag för dina synpunkter. Eget påhitt? Det är så trist när visa enbart använder sig av pajkastning, utan saklig grund.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-19 18:33
LennartJ

Brutt33. Vilken verklighet då? Jag har rätt lång erfarenhet, men den är personlig. Har inte haft rost på någon av mina bilar (VW, Volvo, SAAB, Fiat och MG) sedan 70-talet. Då på en Amazon som inte gillade saltade vägar, men det var nog ingen bil som gillade på den tiden.
Fast nu handlar artikeln om Subaru, så låt oss hålla oss till den. Inga klyschor bara för att komma förbi ämnet.
Men en viktig detalj när bilarna blir några år är hur bilarna sköts, och den ses inte i några communities.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-19 19:56
Draxon

Om de skrivit att rostskyddet varit föredömligt och berömt det, hade ni tvivlat på det också?

Vet i alla fall två pers som sålt sina outbacks 2005 och 2007 som varit tydligt rostiga och även en hel del småfel på bilarna börjat dyka upp.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-20 11:00
cepe

Klart att Subaru och även en del andra japanare inte kan få något bra rostskyddsbetyg så länge som de fortsätter med dåliga löningar som tank i plåt rena stenåldern. Självklart så kan rostskyddsbetygen i bland slå fel men oftast så stämmer de förvånansvärt bra!

#6 • Uppdaterat: 2016-02-20 18:02
Vidstige

cepe, många japanska bilar har tank i plast, min egen inkluderad. Betyg 2 blir det ändå...

#7 • Uppdaterat: 2016-02-20 23:47
daem0n

12 år rostskyddsgaranti gäller bara om man upptäcker ett problem ;-)
Men nu där finns plast skydd som ska hindra att upptäcka rost. Bravo Subaru, det är smart!

#8 • Uppdaterat: 2016-03-01 17:52
Ronneby-Benny

Egentligen ser man inte längre så mycket rostiga s.k. nyare bilar överlag längre oavsett märke. Våra Caddy bilar på jobbet är nu 8 år gamla och den enda rost man ser är på undersidan på tex bakaxel och ljuddämpare. På karossen inte en enda rostfläck....Egentligen är det bara Mercedes av alla som man märkt rost på då gäller det 8-10år gamla modeller. Får nog studera närgånget alla märken i fortsättningen eller skulle gått till Synsam.....

#9 • Uppdaterat: 2016-02-19 18:44
milkylainen

Jag har sett många rostiga subarus och högvis med andra japanare. Och på alla andra bilar med. Vad är problemet? Det är ju knappast så att det finns bilar som inte oxiderar eller rostar?
Jag håller med om att det ser uselt ut med en lackkant i hjulhuset.

Även om det inte rostar så är såntdär föremål för lacksläpp om lacken blir helt sönderskjuten och vätska trycker på hela tiden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.