Huv och baklucka är tillverkade i aluminium. Infästningen av innerskärmarna fram är klokt gjord. Den luftiga lösningen minskar risken för rost. Legacy har plastinnerskärmar - bak dessvärre med tätande plastlist som mer fungerar som fuktsamlare.
Karossen är tillverkad enligt äldre teknik vilket innebär fem skarvar o sparklåda och dörrkarm, i stället för att karossidan är tillverkad i ett stycke som är vanligt numera. Behandling saknas i dörrar men skarvarna är bra limmade. Stänklappar saknas fram. Ljudisolerande kudde i mjukt material samlar fukt (gick att krama ur vatten vid testtillfället) i framskärm.
Undersidans ytterkanter är täcka av plastsköldar, tyvärr isolerade/tätade med plastmaterial som också samlar fukt. Också nya Legacy har tyvärr plåttank, dock rostskyddsbehandlad före montering. Finns ett visst skydd i längsgående balkar men långtifrån ett fungerande skydd. Skarvar är bra tätade undertill med ett undantag, den yttre helt otätade skarv som dessutom sitter mitt i sprutet från framdäcken.
– Om dom inte kommit på något revolutionerande när det gäller plåtkvaliteten, så kommer den här nya modellen att rosta snabbare än den gamla, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rostskyddstestet av Subaru Legacy, som publicerats 2009-09-24, anger tyvärr inte vilken årsmodell som testet avser. Av vem och var kan modellåret hittas?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.