Nästa artikel
Rosttest: Subaru Legacy 2,0i AWD (2003)
Rost

Rosttest: Subaru Legacy 2,0i AWD (2003)

Publicerad 24 september 2003 (uppdaterad 28 november 2016)

Huv och baklucka är tillverkade i aluminium. Infästningen av innerskärmarna fram är klokt gjord. Den luftiga lösningen minskar risken för rost. Legacy har plastinnerskärmar - bak dessvärre med tätande plastlist som mer fungerar som fuktsamlare.

Karossen är tillverkad enligt äldre teknik vilket innebär fem skarvar o sparklåda och dörrkarm, i stället för att karossidan är tillverkad i ett stycke som är vanligt numera. Behandling saknas i dörrar men skarvarna är bra limmade. Stänklappar saknas fram. Ljudisolerande kudde i mjukt material samlar fukt (gick att krama ur vatten vid testtillfället) i framskärm.

Undersidans ytterkanter är täcka av plastsköldar, tyvärr isolerade/tätade med plastmaterial som också samlar fukt. Också nya Legacy har tyvärr plåttank, dock rostskyddsbehandlad före montering. Finns ett visst skydd i längsgående balkar men långtifrån ett fungerande skydd. Skarvar är bra tätade undertill med ett undantag, den yttre helt otätade skarv som dessutom sitter mitt i sprutet från framdäcken.

– Om dom inte kommit på något revolutionerande när det gäller plåtkvaliteten, så kommer den här nya modellen att rosta snabbare än den gamla, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-07 16:49
Larojo

Rostskyddstestet av Subaru Legacy, som publicerats 2009-09-24, anger tyvärr inte vilken årsmodell som testet avser. Av vem och var kan modellåret hittas?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.