Både Subaru och Toyota ger tolv års rostskyddsgaranti men ingen av bilarna är preparerad för att hålla rosten borta så länge. Ett rätt vältäckande slitlager av PVC undertill räddar Subaru Justy från att få det sämsta rostbetyg som finns. Resten av bilen är praktiskt taget oskyddad.
Det går inte att hitta spår av någon inre behandling någonstans. Konstruktionen är tämligen gammaldags och innehåller flera rostfällor. Fjäderholkarna fram – där smuts och vatten från hjulen stänker upp – är exempelvis bara skyddade av grundlack.
Påfyllningsröret till bränsletanken sitter mitt i sprutet från vänster bakhjul. Innerskärmar saknas bak. Tanken är av plåt. Sparklådorna har en nedåtvänd skarv som blästras av sprut från framhjulen. Några stänklappar finns inte, men går att köpa som tillbehör.
– Rosten kanske inte kommer att synas utanpå så fort, men inuti balkar och hålrum får den snart fäste, bedömer Vi Bilägares rostexpert och ger Subaru
Justy en tvåa i betyg. Lika dåligt – med en tvåa i betyg – klarar Toyota Aygo rostskyddsbedömningen. Den har inte ens ett slitlager undertill. Innerskärmar saknas bak, fram är de av tvivelaktig kvalitet. Bilen höjer sig emellertid över bottenbetyget genom att bakluckan är av glas och att dörrar och motorhuv tätats och fått invändig behandling.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Subaru Justy 1,0SBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.