Tätningen av skarvarna under bilen är däremot bra, utom på en punkt. De nedåtvända skarvarna i tröskellådorna får betyget ”halvbra”. Underredet, som saknar täckande plastsköldar, har bara slitskydd på de mest utsatta ställena och balkarnas fläckvisa invändiga behandling är snålt tilltagen. Bakre skärmkanterna är bra konstruerade och bränsletank samt påfyllningsrör är av plast. Tröskellådor och bakskärmar har blästringsskydd.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rosten kommer att åka karusell på denna Tivolibilen
Tank av plast, se där! Det tar sig... Många asiater har ju fortfarande plåttank = problem i framtiden.
Kommer denna nedsablade Tivoli-bil att säljas här fortfarande om några år? Jag är skeptisk...
Detta kommer att bli en toppenbil att köpa begagnad för den som bara vill transportera sin kropp. Säkerligen bottenpris när den använts men med asiatiska ambitioner om att hålla ihop.
Du köper den ny i dag för runt 125000 kr. Tydligen rätt törstig, men kör man få mil och vill ha en rejäl bruksbil, så........
SsangYong känns som en bilproducent ingen behöver, deras bilar erbjuder inget speciellt alls.
"Slarv i hörnen", det straffar sig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.