Forfour har huv och framskärmar av plast och en plastklädd baklucka. I övrigt är karossen av stålplåt. Bakluckan har bra medelst limning tätade skarvar. Skärmkanten baktill är bra utförd. Smart har plastinnerskärmar både bak och fram. Undertill har Smart de mest heltäckande plastsköldar vi hittills sett. Under sköldarna saknas slitskydd men karosskarvarna är tätade.
Smart har bra invändig behandling i hålrum och balkar. Den yttre balken har dessutom ett bra slitskydd. En tejpbit skyddar bakskärmen mot däcksprut. Ett ljuddämpande filtliknande material är limmat i bakkant av bakskärmarna. Tank och påfyllningsrör av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rosten kommer aldrig att synas tack vare heltäckande plastsköld undertill. Kul överraskning om några år. Lättkörd bil i stan men skulle aldrig våga ta ut den på landsvägen.
Antifeministen: Beror på. Vissa plaster har usel energiupptagningsförmåga. Inget bra material att krocka en bil med.
Billiga plaster som har hög energiupptagningsförmåga är ofta inte lätta eller tunna. Blir tjockt och klumpigt.
Visst. Det finns honeycomb-kompositer av intressanta material.. men det kostar också.
Antifeministen:
Mja. Inte bryr sig är väl att ta i. Det är en microbil avsedd för stan även om den gör normal motorvägsfart utan problem. Nu tar ju inte huv och framskärmar upp extrema mängder krockvåld, men i någon mening ja. Det är ett sämre material att krocka med än höghållfast stål. Den är något sämre än samma bil helt utförd i höghållfast stål.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.