Nästa artikel
Rosttest: Skoda Yeti TDI CR 140 4x4 Experience (2009)
Rost

Rosttest: Skoda Yeti TDI CR 140 4x4 Experience (2009)

Publicerad 27 oktober 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Skoda Yeti har ett riktigt bra rostskydd.

Huv och baklucka är tätade men obehandlade inuti. Dörrarna är vaxbehandlade inuti och har tätade skarvar. Såväl fram som bak finns innerskärmar, av hårt material fram och mjukt bak. Bakdörren utgör en del av skärmkanten vilket är en tveksam konstruktion.

För övrigt har bakskärmen en bra utformning. Bakre ljuddämparen är rostfri. Framtill skyddar hasplåten. Längs sidorna sitter plastpaneler med vaxbehandlade ytor undertill, dock ej tätade skarvar. Bakvagn och mittsektionen har också vissa oskyddade karossskarvar.Yeti har vaxbehandling i hålrum och balkar. Stänklappar saknas. Bränsletanken är i plast.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Yeti TDI CR 140 4x4 Experience
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.