Även Skoda Superb får ett högre rostskyddsbetyg än genomsnittsbilen. Invändig behandling finns i alla balkar undertill och de mest utsatta skarvarna är bra tätade. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och dörrarna är behandlade på insidan och har välgjorda tätningar, utom i de nedre hörnen.
Plus blir det också för att framvagnen är i aluminium, att tröskellådornas skarvar är mycket omsorgsfullt tätade och att blästringsskydd finns på bakskärmarnas framkanter.
Men Skodan får även en del anmärkningar. Den har filtinnerskärmar bak, saknar stänklappar och invändig behandling i huv/baklucka. Dessutom är slitskyddet undertill ganska snålt, särskilt längst bak. Bilen är heller inte behandlad innanför de plastskärmar som täcker stora delar av underredet och hela karossen är i stålplåt.
– Trots vissa missar blir det en fyra i betyg, säger Thomas Widström.
Skodas bilar brukar klara rosten bra och det finns ingen anledning att tro att Superb skulle vansläktas på den punkten.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 10 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Superb TDI/170 CombiBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.