Nästa artikel
Rosttest: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)
Rost

Rosttest: Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine (2020)

Publicerad 16 mars 2020
Så bra är rostskyddet i laddhybridbilarna.

Skoda

Laddhybriden har samma rostskydd som andra Superb. Kaross, motorhuv, dörrar och baklucka av stålplåt. Huv med hyfsad limning i skarvar, men saknar invändig behandling. Ovanpå innerskärmarna fram finns ljudisolering som kan dra åt sig fukt. Dränering och invändig behandling i bakluckan saknas. Innerskärmar av filt bak, plast fram. Dörrarna med väl limmade skarvar och bra invändig behandling. Det gäller även dörrtrösklarna och balkarna under bilen. Ljudisolering vid övergången mellan framskärmar och A-stolpar (bild 1) av plast som inte binder fukt. Underredet täcks av plastsköldar, under dem saknas rostskyddsbehandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5


Volkswagen

Passat laddhybrid har ett likvärdigt rostskydd med "normalversionen". Kaross av stålplåt, ordentligt tätade skarvar i motorhuv/dörrar. Båda bakdörrarna har dålig inpassning och hög blästerrisk. Plus för stänkskydd vid framhjulen. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns fuktsugande isolering. Fram- och bakvagn blandar aluminium och stål med tunn skyddslack på bakvagnen. Underredet täcks till stora delar av filtskivor som drar åt sig fukt. Under filtskivorna har VW minskat slitskyddet efter facelift, nu täcks bara en liten del längst ut (bild 2). Vidare är bara vissa skarvar tätade under filtskivan. Betyg fyra, dock svagare än tidigare.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5


Volvo

Även Volvo är likvärdig med "normalversionen" men har bensintank av rostfritt stål (bild 3). Motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Aluminium i länkarmar fram, undre länkarmar bak, "krockbalk" fram, i fjäderbensholkarna fram och delvis i avgassystemet. Baklucka med dålig skarvtätning. Dörrarna är behandlade invändigt och har extremt stora dräneringshål. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Under de senare finns illa tätade skarvar. Bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts. Underredet täcka av plastsköldar, under vilka det finns slitskydd på vissa ställen. Balkarna under bilen saknar invändig behandling.

Rostskyddsgatanti: 12 år
Betyg: 3/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.