Inom VW-koncernen finns det god kunskap om hur bilar ska rostskyddas och Skoda Superb har blivit behandlad efter alla konstens regler. Karossen är helt och hållet dubbelsidigt galvaniserad. Hålrummen har fyllts med vax - det rinner ur skarvarna. Bottenplattan har fått ett tjockt överdrag av slitskydd och bränsletanken är av plast.
Det sitter bra innerskärmar både bak och fram och skärmkanterna är vikta på ett sätt som hindrar smuts och fukt att fastna. Enda missen är, att Skoda Superb saknar stänklappar. Det innebär att sprut från framhjulen på sikt kan blästra bort slitskyddet undertill.
VW Passat ser i stort sett identisk ut undertill, men saknar några skarvar som finns på Skodakarossen. Den extra vaxbehandlingen är lika välgjord som hos Skoda. VW har dessutom kostat på stänklappar vid alla fyra hjulen.
– Bättre kan det knappast bli, menar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskydds-Metoder.
Han ger båda bilarna högasta möjliga betyg, en femma. Skoda får dock ett litet minus för att den saknar stänklappar.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.