Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Skoda Superb får ett högre rostskyddsbetyg än genomsnittsbilen. Invändig behandling fnns i alla balkar undertill och de mest utsatta skarvarna är bra tätade. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och dörrarna är behandlade på insidan och har välgjorda tätningar, utom i de nedre hörnen. Ett plus blir det också för att tröskellådornas nedåtvända skarvar är mycket omsorgsfullt tätade.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Skoda Superb får ett högre rostskyddsbetyg än genomsnittsbilen. Invändig behandling fnns i alla balkar undertill och de mest utsatta skarvarna är bra tätade. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och dörrarna är behandlade på insidan och har välgjorda tätningar, utom i de nedre hörnen. Ett plus blir det också för att tröskellådornas nedåtvända skarvar är mycket omsorgsfullt tätade.
Men Skodan får även en hel del anmärkningar. Den har fitinnerskärmar bak, saknar invändig behandling i motorhuv/baklucka och har ett ganska snålt slitskydd undertill: särskilt längst bak. Bilen är heller inte behandlad innanför de platssköldar som täcker stora delar av underredet och hela karossen är i stålplåt.
- Trots vissa missar blir det en fyra i betyg för den nya Skodan, säger Thomas Widström.
Märkets bilar brukar klara rosten bra och det fnns ingen anledning att tro att Superb skulle vansläktas på den punkten.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.