Nästa artikel
Rosttest: Skoda Rapid (2014)
Rost

Rosttest: Skoda Rapid (2014)

Publicerad 9 juli 2014 (uppdaterad 28 november 2016)


Karossen är tillverkad i plåt. Motorhuv, dörrar och baklucka har väl tätade skarvar genom limning. Dörrar och huv är behandlade inuti, i neder- respektive framkant. Bra bakre skärmkonstruktion. Plastinnerskärm fram och bak. Dessutom har Rapid stänklappar fram som minskar bläst-ringsrisken.

Undertill skyddas chassit av plastsköldar från ytterkant mot mittpartiet, som bland annat skyddas av en tunn korrugerad aluminiumplåt. Inget slitskydd under sköldarna (bilden till höger). Flera skarvar är otätade. Men viktigt är att balkar och hålrum är vaxbehandlade. Viss ytrost noterades på hjulupphängning bak och på några av framskärmarnas fästskruvar.
 
Rostskyddsgaranti:   12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Rapid SB 1,2 TSI Elegance Style Plus
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-09 15:15
V8-Power

Jag tycker att Vi bilägares nybilsrosttester tyvärr är missvisande många gånger. Det finns många exempel på bilar som fått mycket höga betyg och visat sig ha problem. Motsatsen finns också gott om, bilar som fått dåligt betyg men inte har så stora problem i verkligheten.

Det är synd att man inte oftare tittar på bilar som är 3-6 år gamla, jag förstår att det är mycket svårare men det är också betydligt mer rättvist, nu får bra bilar i vissa fall dåligt betyg och vice versa.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-09 17:40
VW Polo 2012

Hej "junkers 2014-07-09 15:15" Inte helt fel resonerat. Men vill man köpa en sprillans ny bil så får man allt förlita sig på nybilstester.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-09 18:33
V8-Power

Jag tror att 3-6 år gamla bilar kan säga rätt mycket om samma fabrikats nya bilar också faktiskt.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-09 18:40
Reverend Benny

@Junkers
Jag tror du har helt rätt på mer än bara rostskydd när det gäller hur man bygger bilar osv, en bil som är 3-6 år gammal säger en hel del faktiskt.
Däremot så tror jag ändå dessa tester är bra, det utförs ju av folk som kan och som kan bedöma saker bättre än gemene man. Sen är det väl så att många av de bilarna som vi dömer ut som rosthögar kanske "bara" handlar om ytrost. Det som inte syns är väl lika viktigt eller viktigare att det håller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.