Nästa artikel
Rosttest: Skoda Octavia Scout (2019)
Rost

Rosttest: Skoda Octavia Scout (2019)

Publicerad 2 maj 2019 (uppdaterad 2 maj 2019)
Skoda Octavia Scout.
Stänklappar fram är en bra investering. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Octavia Scout har kaross av stålplåt och överlag ett bra rostskydd. Invändig behandling i balkar under bilen, i dörrar och i trösklar, men inte på motorhuvens insida. Tätningen av skarvar är väl utförd, även de som finns under bilens täckskivor av plast.

Slitskyddet undertill är bra. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. I skarven dörr/vindrutestolpe finns isolermaterial som drar åt sig fukt – det räckte med att peta lätt för att bilda en rejäl pöl. Plasten i hjulhus fram och längs sidotrösklarna skyddar mot en del grus- och smutssprut men liksom för de andra testbilarna är stänklappar fram en bra investering.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

<strong>Material</strong>: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.<br />
<strong>Design</strong>: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.<br />
<strong>Rostskyddsmedel</strong>: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.<br />
<strong>Tätning</strong>: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.<br />
<strong>Instängd fukt</strong>: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.<br />
<strong>Prisnivå</strong>: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.