Skoda Octavia Scout 2015.
Skoda Octavia Scout är bra rostskyddsbehandlad. Men mellan framdörrarna och vindrutan finns isolermaterial som drar åt sig fukt.
Skoda Octavia Scout har kaross av stålplåt och överlag ett bra rostskydd. Invändig behandling i balkar under bilen, i dörrar och i trösklar, men inte på motorhuvens insida. Tätningen av skarvar är väl utförd, även de som finns under bilens täckskivor av plast.
Slitskyddet undertill är bra. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. I skarven dörr/vindrutestolpe finns isolermaterial som drar åt sig fukt – det räckte med att peta lätt för att bilda en rejäl pöl. Plasten i hjulhus fram och längs sidotrösklarna skyddar mot en del grus- och smutssprut (se bild) men liksom för de båda andra testbilarna är stänklappar fram en bra investering.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Slitskyddet undertill är bra. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. I skarven dörr/vindrutestolpe finns isolermaterial som drar åt sig fukt – det räckte med att peta lätt för att bilda en rejäl pöl. Plasten i hjulhus fram och längs sidotrösklarna skyddar mot en del grus- och smutssprut (se bild) men liksom för de båda andra testbilarna är stänklappar fram en bra investering.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frigolit?
Framtiden är en Dystopi.
Frigolit drar inte fukt till sig, måste var något annat material. Filtmaterial bak!!! Har man under alla dessa rostens år inte lärt sig någonting?
Märkligt att den här bilen fick lika högt betyg som Opel Insignia som endast fick klagomål på att en baklucka av plast saknar rostskydd?? Men det beror säkert på att det är en VAG produkt.
Varför kan inte VW/skodas ingenjörer köpa in en 15 år gammal volvo v70 och granska den för att lista ut hur den kan rulla så tyst utan filtmaterial? VW-gruppens bilar är ju bland de bullrigaste bilarna på marknaden, så att stoppa in filtmaterial här och där verkar ju inte funka i alla fall.
Filt eller inte, min Avensis som var 10 år gammal när jag sålde den förra året hade inga problem med hjulhusen trots filt material där. Länk armarna tyckte dock besiktningen att man borde åtgärda då det börjat komma ytrost.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.