Nästa artikel
Rosttest: Skoda Octavia Scout
Rost

Rosttest: Skoda Octavia Scout

Publicerad 24 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Scout-karossen är konstruerad för att stå emot rostangrepp och dessutom helgalvad. Karossens sidor är pressade i ett stycke utan skarvar. Dörrarnas fogar är ordentligt tätade med lim och inuti finns skyddande vax.

Underredet täcks av plastsköldar. Det är ett tveksamt skydd. Mellan sköldar och underrede samlas högvis med vått grus och lort. Balksystemet under bilen har emellertid behandlats inuti, men vissa skarvar saknar tätning.

Sparklådornas skarv ligger utanför de smuttsamlande plastsköldarna, men träffas av sprutet från
hjulen. Stänkskydd saknas. Alla innerskärmar är av ett filtliknande material som suger åt sig fukt. Under skärmarna finns dock ett vaxlager som ger ett visst skydd.

Det finns tveksamheter i rostskyddet, men Skoda Octavia Scout har en bra grundkonstruktion och får en fyra i rostskyddsbetyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.