Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Scout-karossen är konstruerad för att stå emot rostangrepp och dessutom helgalvad. Karossens sidor är pressade i ett stycke utan skarvar. Dörrarnas fogar är ordentligt tätade med lim och inuti finns skyddande vax.
Underredet täcks av plastsköldar. Det är ett tveksamt skydd. Mellan sköldar och underrede samlas högvis med vått grus och lort. Balksystemet under bilen har emellertid behandlats inuti, men vissa skarvar saknar tätning.
Sparklådornas skarv ligger utanför de smuttsamlande plastsköldarna, men träffas av sprutet från
hjulen. Stänkskydd saknas. Alla innerskärmar är av ett filtliknande material som suger åt sig fukt. Under skärmarna finns dock ett vaxlager som ger ett visst skydd.
Det finns tveksamheter i rostskyddet, men Skoda Octavia Scout har en bra grundkonstruktion och får en fyra i rostskyddsbetyg.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.