Nya Skoda Octavia har en kaross helt i stålplåt och är överlag bra rostskyddad. Invändig behandling finns i dörrar, trösklar och i balkarna under bilen och tätningen av motorhuv/baklucka är bra. Underredet har ett väl utfört slitskydd och alla skarvar är bra tätade, även under de plastsköldar som täcker stora delar av bottenplattan. På pluskontot noteras också att bilen har stänklappar fram och att de främre innerskärmarna är av plast och har utmärkt passform.
Mindre bra är att innerskärmarna bak är av filtmaterial, som kan suga åt sig fukt. En framtida rostfälla är det skumgummiliknande material som använts som ljudisolering framför framdörrarna.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI/150 hk DSG6Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.