Skoda-karossen är från början bra konstruerad för att stå emot rostangrepp. Sidorna är pressade i ett stycke utan skarvar och fogarna i dörrar, huv och baklucka är ordentligt tätade med lim.
Inuti dörrarna finns skyddande vax och även balkarna under bilen har en bra invändig behandling. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade, men innerskärmarna är av samma filtliknande material som i Seat. Risk för fukt, med andra ord.
Skoda har dock kostat på ett skyddande vaxlager under filtskärmarna och det ger en viss förbättring av motståndskraften. Någon inre behandling i huv och baklucka finns däremot inte och dessutom saknas stänklappar.
Underredet täcks, precis som i Exeo, av plastsköldar och det är en tveksam lösning från rostskyddssynpunkt. Bakläxa blir det även för att flera av skarvarna under bilen är otätade.
Ett annat minus, som även gäller för Seaten, är att hela karossen är i stålplåt och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, mitt i sprutet från framhjulen.
- Precis som hos Exeo finns vissa tveksamheter i Skodas rostskydd. Men galvningen är bra och grundkonstruktionen vettig. Därför blir det en fyra även för Octavia, säger Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI EleganceBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.