Nästa artikel
Rosttest: Skoda Octavia 1,6 FSI Ambiente (2004)
Rost

Rosttest: Skoda Octavia 1,6 FSI Ambiente (2004)

Publicerad 24 september 2004 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Undertill är Skoda Octavia nästan identisk med VW Golf och även rostskyddsbehandlingen överensstämmer i stora drag. Plåten är galvaniserad till 100 procent. Därutöver har bilen fått extra vaxbehandling i dörrar och balkar. Octavias huv och baklucka saknar liksom Golfs - extra skydd, men kanterna är väl limmade och det finns öppningar som dränerar bort fukt och låter luften cirkulera.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Undertill är Skoda Octavia nästan identisk med VW Golf och även rostskyddsbehandlingen överensstämmer i stora drag. Plåten är galvaniserad till 100 procent. Därutöver har bilen fått extra vaxbehandling i dörrar och balkar. Octavias huv och baklucka saknar liksom Golfs - extra skydd, men kanterna är väl limmade och det finns öppningar som dränerar bort fukt och låter luften cirkulera.

Underredet täcks till stor del av plastsköldar som både skyddar mot smutssprut och sänker luftmotståndet. Sköldarna döljer också en del otätade skarvar. Slitskyddet lämnar också en del över att önska. Ordentliga stänklappar bakom Skodas framhjul skonar dock underredet från att blästras av grus.

Octavia har innerskärmar både bak och fram.  Tyvärr är de gjorda i ett poröst material som påminner om hårt pressad filt och lär bli genomsura med tiden.
Filtskärmarna och det bristfälliga slitskyddet under bilen drar ned betyget. Skoda Octavia får, precis som VW Golf,  bara en fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.