Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Undertill är Skoda Octavia nästan identisk med VW Golf och även rostskyddsbehandlingen överensstämmer i stora drag. Plåten är galvaniserad till 100 procent. Därutöver har bilen fått extra vaxbehandling i dörrar och balkar. Octavias huv och baklucka saknar liksom Golfs - extra skydd, men kanterna är väl limmade och det finns öppningar som dränerar bort fukt och låter luften cirkulera.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Undertill är Skoda Octavia nästan identisk med VW Golf och även rostskyddsbehandlingen överensstämmer i stora drag. Plåten är galvaniserad till 100 procent. Därutöver har bilen fått extra vaxbehandling i dörrar och balkar. Octavias huv och baklucka saknar liksom Golfs - extra skydd, men kanterna är väl limmade och det finns öppningar som dränerar bort fukt och låter luften cirkulera.
Underredet täcks till stor del av plastsköldar som både skyddar mot smutssprut och sänker luftmotståndet. Sköldarna döljer också en del otätade skarvar. Slitskyddet lämnar också en del över att önska. Ordentliga stänklappar bakom Skodas framhjul skonar dock underredet från att blästras av grus.
Octavia har innerskärmar både bak och fram. Tyvärr är de gjorda i ett poröst material som påminner om hårt pressad filt och lär bli genomsura med tiden.
Filtskärmarna och det bristfälliga slitskyddet under bilen drar ned betyget. Skoda Octavia får, precis som VW Golf, bara en fyra.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.