Stora delar av underredet täcks av plastsköldar. Trösklar med nedåtvänd skarv och bra tätning. Bra invändig behandling i balkar under bilen. Bra slitskydd ”utanför” täckplasten undertill men dålig under denna. Väl tätade skarvar undertill, dock ej under plastsköldarna. Fuktsamlande isoleringskuddar bakom innerskärmarna vid vindrutestolparna, testbilen hade inte ens gått 100 mil men kuddarna dröp av vatten.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Fuktsamlande isoleringskuddar bakom innerskärmarna vid vindrutestolparna, testbilen hade inte ens gått 100 mil men kuddarna dröp av vatten"
Sedärja, då har de gjort sitt jobb. ;-)
Är väl inte så underligt att biltillverkare vill uppnå så mycket komfort som möjligt vid säljtillfället. Rostkyddsgaranti i all ära, och skumgummi är ju ett utmärkt material för tvättsvampar och isolering av ljud. Under skärmar vid stolpar och där det är inbyggt märks inte rosten, så det är ett bedräglig konstruktion av biltillverkare. Själv känner jag att Skoda fortfarande är en bil från "öst" med allt vad det innebär.
Hur var de fuktsamlande kuddarna efter körning i torrt väglag? Hade de inbyggd fukt som aldrig torkar?
Magiskt fukt kanske?
Om de fuktsamlande isoleringskuddarna går att ta bort utan att det blir direkta oangelägenheter, skulle jag tagit bort dem omgående.
Eller så flyttar man till ett land där det inte är blött hela tiden. Då kommer kuddarna att bli torra.
Om man inte har fått magisk fukt i kuddarna. Den torkar aldrig.
Då är kuddarna blöta jämt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.