Skoda Fabia Combi.
Skoda Fabia klarar sig bra i Vi Bilägares rosttest. Helheten är bättre än testkonkurrenterna, men vissa skarvar är fortfarande otätade.
Skoda är nästan identisk med Seat Ibiza i karossbehandlingen. Alla karossdelar är av plåt. Limningen av skarvar och hörn är bättre utförd än på Seat.
Motorhuven saknar invändig rostskyddsbehandling men i samtliga dörrar finns behandling. Innerskärmar av plast både fram och bak. Stänklappar fram saknas men innerskärmarna täcker plåtkanten ganska bra.
Underredet täcks av halvstora plastsjok, under vilka det finns flera otätade skarvar. Dörrtrösklarna har bra rostskyddsbehandling med ett medel som har god spridning. Nedåtvända skarvar. Tank av plast, banden som håller den är av rostfritt stål. Något bättre helhet än Seat.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Motorhuven saknar invändig rostskyddsbehandling men i samtliga dörrar finns behandling. Innerskärmar av plast både fram och bak. Stänklappar fram saknas men innerskärmarna täcker plåtkanten ganska bra.
Underredet täcks av halvstora plastsjok, under vilka det finns flera otätade skarvar. Dörrtrösklarna har bra rostskyddsbehandling med ett medel som har god spridning. Nedåtvända skarvar. Tank av plast, banden som håller den är av rostfritt stål. Något bättre helhet än Seat.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur kommer det sig att rostskyddet är så mycket bättre på skodan än seaten, när det nästan är likadana bilar. Är spanjorerna sämre bilbyggare?
Rostskyddstester av nya bilar är idioti. ViB borde köpa in 5 och 10 år gamla bilar och kolla dem. Då får man en fingervisning vilka märken som är bra, eller ej, ur rostsynpunkt.
Leif Larsson.
Det är inte politiskt korrekt att göra skillnad på folk men den dimensionen bör räknas in.
Rumänerna har byggt och bygger fortsatt bättre Renåer och det på skåpmat ifrån franska Renault.
Men kan kallt räkna med att ju billigare en bil är desto sämre rostskydd är det på den. Lägg 5.000 kr på ett rejält rostskydd, även innanför dörrplåtarna, innan du börjar köra med den nya bilen. Oavsett vilken bil man köpet. Efterbehandla efter 2-3 år beroende på hur mycket du kör. Då blir det normalt sett inga problem. Men väldigt få gör detta tyvärr. Hellre lägger de flesta pengarna på trafikfarliga fälgar och onödig elektronik istället.
Det enda bilfabrikatet som verkligen har tagit ansvar för rostiga bilar är Mercedes, vad jag känner till.
Nåja - de flesta köper inte en ny bil för att använda den under 15 år utan snarare 3--5 år och då är det ju inte ekonomiskt försvarbart att lägga ner pengar på en kompletterande rostskyddsbehandling - och den kostar med stor sannolikhet mera än 5000 kr dessutom. Sen finns ju risken att bilens s k rostskyddsgaranti förfaller om någon annan än tillverkaren behandlar bilen. Men till sist så är jag som nybilsköpare tyvärr inte intresserad av att lägga ner 5.000--10.000 kr som bara kommer den tillgodo som köper min bil när den är 10--15 år gammal.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.