Nästa artikel
Rosttest: Skoda Fabia Combi 1,9 TDI Elegance (2008)
Rost

Rosttest: Skoda Fabia Combi 1,9 TDI Elegance (2008)

Publicerad 24 september 2008 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Skoda ger inte mer än tio års rostskyddsgaranti, men Fabia är bättre skyddad än de flesta bilar med längre garantier. Alla skarvar är ordentligt tätade och det har sprutats flödigt med vax i de flesta hålrum. Av någon dunkel anledning saknas dock invändig behandling i huv och baklucka.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Skoda ger inte mer än tio års rostskyddsgaranti, men Fabia är bättre skyddad än de flesta bilar med längre garantier. Alla skarvar är ordentligt tätade och det har sprutats flödigt med vax i de flesta hålrum. Av någon dunkel anledning saknas dock invändig behandling i huv och baklucka.

Underredet har ett kraftigt slitlager av PVC. Skärmkanterna har konstruerats för att stå emot rostangrepp och innerskärmarna skyddar bra. Att betyget stannar vid en fyra beror på att karossen är helt av plåt och att det saknas stänklappar som hindrar sprut från hjulen att blästra sparklådorna.

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.