Nästa artikel
Rosttest: Skoda Fabia (2019)
Rost

Rosttest: Skoda Fabia (2019)

Publicerad 4 april 2019
Skoda Fabia.
Omsorgsfull behandling av dörrar, men det finns otätade skarvar bakom plastsköldarna undertill. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålpåt, bensintank av plast. Väl tätade skarvar i dörrar motorhuv och baklucka. Motorhuv av luftig konstruktion men insidan är obehandlad. Dörrarnas behandling är omsorgsfull. Innerskärmar av plast fram och bak. Även täting mellan framskärm och vindrutestolpe är av plast som inte drar åt sig fukt.

Underredet är täckt av plastsköldar. De förefaller vara väl ventilerade men grus och smuts dras trots allt snabbt in mellan plåt och plast. Bottenplattans slitskydd är väl utfört, liksom i hålrum och balkar. Under plastsköldarna förekommer dock en del otätade skarvar. Främre stänkskydd finns som tillval. 
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-04 13:40
GF

Betyg 4 av 5 är bättre än normalbra. Tack för Skoda klarar sig bra rostskydd.
Jag har en Fabia Combi 2019.

#2 • Uppdaterat: 2019-04-04 17:19
mso 1000

På mina sista 3 Skoda bilar har det alltid suttit främre stänklappar orginal.
Och bak har jag köpt orginalsats för 275:-

#3 • Uppdaterat: 2019-04-05 13:53
hultarn

"Främre stänkskydd finns som tillval."
Ja, det var ju galant. Så är det till alla bilar skulle jag tro.
Men, det är klart minuspoäng att inte montera dem från början.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.