Nästa artikel
Rosttest: Skoda Fabia (2017)
Rost

Rosttest: Skoda Fabia (2017)

Publicerad 31 mars 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Skoda Fabia.
Plastsköldarna verkar vara välventilerade, men grus och smuts kan lätt ta sig in. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt, bensintank av plast. Väl tätade skarvar i dörrar, motorhuv och baklucka. Motorhuv av luftig konstruktion men insidan är helt obehandlad. Dörrarnas behandling är omsorgsfull. Innerskärmar av plast fram och bak. Även tätning mellan framskärm och vindrutestolpe är av plast som inte drar åt sig fukt.

Underredet täcks av plastsköldar. De förefaller vara väl ventilerade men grus och smuts drar ändå snabbt in. Slitskyddet undertill är väl utfört, liksom behandlingen inuti balkar och hålrum. Under täckskivorna förekommer dock en del otätade skarvar. Främre stänkskydd kan köpas till extra.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-31 09:33
Reverend Benny

Kul att Skoda tänkt till och erbjuder bra rostskydd till en av de mindre bilarna i sitt modellutbud.
Ibland känns det faktiskt som att Skoda ligger i framkant när det gäller VAG och rostskydd numera.

#2 • Uppdaterat: 2017-04-01 10:18
Peter B

Tycker man ofta ser rostiga VAG bilar, måste ju vara det märke som har sämst rostskydd.. Passat golf tex är ju rostiga efter endast ett par år.. Är nog lacken som är problemet och den är ju i högsta grad en del av bilens rostskydd..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.