Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya Skoda Fabia är, precis som den tidigare modellen, väl rustad för att motstå rosten. Slitskyddet under bilen är både rejält och heltäckande. Skarvarna är noggrant tätade och alla balkar och hålrum är invändigt behandlade med vax. Behandling finns även inuti dörrarna, som dessutom har välgjorda limningar.
Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och bra innerskärmar av plast finns i alla hjulhus. Plus blir det också för bränsletank i plast och väl utförda limningar i bakluckans och motorhuvens skarvar.
På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt, att invändig behandling i motorhuv/bak-lucka saknas och att inga stänklappar finns. Dessutom är dörrtrösklarnas skarvar riktade rakt nedåt och hamnar därmed mitt i hjulsprutet.
- Redan gamla Fabia var bra. Den nya modellen är ännu bättre och får en stark fyra i betyg, kommenterar Vi Bilägares rostskydds-expert Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.