Rostskyddet på Seat Mii får inte toppbetyg men klart godkänt.
Seat Mii har bra tätningar och ordentligt med slitskydd i form av PVC men bakluckans dränering är tveksam.
Kaross genomgående av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv och baklucka, men alla tätningar är väl utförda, även ute i hörnen. Bakluckans dränering via ”gummiploppar” är tveksam. Dörrarna är väl tätade och har ordentlig vaxbehandling på insidan.
De bakre skärmkanterna är av ej smutssamlande konstruktion. Innerskärmar bak saknas men slitskyddet i form av PVC är rikligt och ordentligt anbringat (se bild). Viss blästringsrisk i bakskärmarnas framkant. Hålrummen under bilen är ordentligt vaxbehandlade och samtliga skarvar har noggrann tätning. Slitskydd av PVC. Minus för fuktsugande material vid dörrstolparna.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul att VAG (eller SVAG med Seat i början ;-) ) fokuserat på att försöka hålla rosten borta även på de "billigare" och mindre bilarna i sortimentet.
Men återkommande på nästan alla rosttest idag är frasen "Minus för fuktsugande material vid dörrstolparna".
Varför väljer man ett sådant material, går detta inte att plasta in eller behandla så det inte suger åt sig fukt?
@Jes
Jo, jag var lite otydlig kanske. Jag förstår syftet, och det bör ju vara som du säger, ljuddämpning.
Men det känns som en upprepning av det vi såg för några år sedan på många bilar "filtmaterial i hjulhus som suger åt sig fukt".
Å andra sidan kanske det inte är/blir något problem utan mer en riskfaktor ViB väljer att kommentera.
Är PVC-plast det bästa valet eller finns det andra material som uppfyller samma krav, men som är mer miljöanpassade?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.