Nästa artikel
Rosttest: Seat Leon 2.0 TFSI FR
Rost

Rosttest: Seat Leon 2.0 TFSI FR

Publicerad 24 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Seat Leon:  På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt och att invändig behandling saknas i huv och baklucka. Men bakluckans limningar är bra. Samma sak gäller dörrarna, som dessutom är behandlade på insidan. Även balkar och hålrum under bilen är fyllda med vax.

Underredet täcks av plastsköldar istället för konventionellt slitskydd. Under dessa finns ingen behandling utöver grundlack och plåtskarvarna är otätade. Med tiden kommer det bildas fukt under sköldarna, vilket innebär viss risk för rost. Vid alla fyra hjulen sitter väl täckande innerskärmar och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. Stänklappar finns och bränsletanken är av plast, vilket ger plus i protokollet. 

- Leon är inte bättre konstruerad än C4, men betydligt bättre behandlad från fabriken. Därför får den spanska bilen högre betyg, kommenterar Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.