Nästa artikel
Rosttest: Seat Ibiza Cupra (2014)
Rost

Rosttest: Seat Ibiza Cupra (2014)

Publicerad 5 september 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
"Underredet skyddas av plastsköldar, under dem finns oskyddade skarvar. Balkar och hålrum är dock generöst rostskyddade."


Ibiza är byggd helt av stålplåt och har genomgående väl utförda tätningar i plåtomvikningarna i dörrar, motorhuv och baklucka. Den invändiga behandlingen av de komponenterna kunde vara bättre; i huven finns lite vax, men dörrar och baklucka är rena inuti.

Underredet skyddas av plastsköldar och under dem finns många oskyddade skarvar. Balkar och hålrum är dock generöst rostskyddade inuti. Skärmkanterna bak är konstruerade så att slask och smutsa inte fastnar, hjulhusen har väl täckande innerskärmar. Tröskelskarvarna är riktade nedåt och utsatta för sprut från hjulen.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Ibiza Cupra (2014)
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.