Seat Exeo är i grunden vettigt konstruerad för att motstå rosten. Karossen har få skarvar, dörrarna är invändigt behandlade och skärmkanterna bak är av bra konstruktion utan smutssamlande hylla.
Plus blir det också för att hjulupphängningarna till stora delar är i aluminium och att balksystemet under bilen har en välgjord inre behandling.
Huv och framskärmar är luftade via särskilda spalter och det är bra. Men huven är obehandlad på insidan och samma sak gäller bakluckan. Tätningarna av fogarna i dörrar, huv och baklucka är heller inte hundraprocentiga.
En annan nackdel är att stänklappar saknas och att innerskärmarna både fram och bak är av ett filtliknande material, som på sikt riskerar att suga åt sig fukt.
Större delen av Exeos underrede täcks av plastsköldar. Innanför dem kan smuts och kondens ligga kvar och så småningom orsaka rostskador, som dessutom är svåra att upptäcka.
Någon rostskyddsbehandling under sköldarna finns inte. Dessutom är flera av skarvarna under bilen helt otätade.
- God kvalitet på galvaniseringsmetod och material ger trots några missar Exeo ett vettigt rostskydd, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström och ger nya bilen näst högsta betyg.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Exeo ST 2.0 CR StyleBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.