Nästa artikel
Rosttest: Seat Ateca (2017)
Rost

Rosttest: Seat Ateca (2017)

Publicerad 1 mars 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Seat Ateca.
Balkarna är välskyddade, men under sköldarna finns brister. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt. Bra limning i motorhuv, dörrar och baklucka. Motorhuv och baklucka invändigt behandlade. Bakdörrarnas bakkant övergår i plastskärmkant där det samlas smuts. Innerskärmar av filtmaterial bak, plast fram. Fuktsamlande kuddar vid vindrutestolpar.

Stora plastsköldar undertill. Balkar med mycket bra invändig behandling och slitskyddet är bra – dock ej under sköldar och innerskärmar. Nedåtvända tröskelskarvar med bra tätning. Bra bakre skärmkanter men dubbla smutssamlande hyllor bakom innerskärmarna fram.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-01 17:18
Tvärnit

Så bra som det går men jag tycker att det lutar mer åt en fyra. En rosfri bil kommer vi nog aldrig till.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-02 10:49
Vidstige

Tvärnit, nja, betyg tre är bara godkänt, inte bra, för Seat Asteca.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-02 12:25
Tvärnit

Partikel. Clarkson har sågat märket SEAT något alldeles fult....förmodligen i hopp att bli attackerad av tusentals arga spanjorer vilket skulle ge honom mediala poänger. Jag högaktar Jeremys vassa tunga som aldrig viker men han äger ett allvarligt fel, han är en britt och därmed efterbliven si så där 50 år i tiden.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-02 12:32
Tvärnit

Någon ska stå upp för SEAT också...Vidstige. det är märkligt med denna 3:a då Ateca i överlag får bra omdöme!
"Bra limning i motorhuv, dörrar och baklucka." "Motorhuv och baklucka invändigt behandlade". "Nedåtvända tröskelskarvar med bra tätning".

#5 • Uppdaterat: 2017-03-02 18:24
Vidstige

Tvärnit, du behöver inte så ensidigt hylla vag, det bli genomskinligt och tappar trovärdighet. Ditt första inlägg var tramsigt och oseriöst.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-02 19:00
Tvärnit

Vidstige . Men i fakto så hyllar jag o kapar enligt eget tycke. jag såg risken med att kliva in här och får väl ta smällen då...

#7 • Uppdaterat: 2017-03-03 17:49
Thommys

När ska in testa Skogaholms frasrost? Själv anser jag den vara vinnaren i rosttestet. 5 av 5.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.