Nästa artikel
Rosttest: Saab 9000 (1998)
Rost

Rosttest: Saab 9000 (1998)

Publicerad 24 september 1998 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

De sista årgångarna är bättre än sitt rykte. Problemen med dörrarna har delvis blivit lösta tack vare galvanisering och bättre behandling, men fortfarande måste de små dräneringshålen hållas rena.De problem som återstår är skärmkanterna bak. En stor plastlist täcker skärmkanterna, och här bakom samlas lätt smuts som på sikt gnager hål på lacken.

Saab 9000 är välbyggd och har få skarvar. Bottenplattan har tunt men effektivt PVC som skyddar mot rost. Bilen har invändig behandling i så gott som alla hålrum. Ett undantag är tröskellådans bakkant, ett lömskt ställe som endast kan upptäckas med hjälp av optiska instrument.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.