Nästa artikel
Rosttest: Saab 9-5 Kombi 2,3T (2000)
Rost

Rosttest: Saab 9-5 Kombi 2,3T (2000)

Publicerad 24 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Saab 9-5 Kombi är byggd för svenska förhållanden och har ett rostskydd därefter. Karossen består till 95% av galvaniserad plåt med 7,5 tusendels millimeter zink och har dessutom en frikostig underredsbehandling. Innerskärmar sitter i både bakre och främre hjulhus och de är utmärkt utformade för att skydda plåten. Dörrarna är emellertid känsliga partier.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Saab 9-5 Kombi är byggd för svenska förhållanden och har ett rostskydd därefter. Karossen består till 95% av galvaniserad plåt med 7,5 tusendels millimeter zink och har dessutom en frikostig underredsbehandling. Innerskärmar sitter i både bakre och främre hjulhus och de är utmärkt utformade för att skydda plåten. Dörrarna är emellertid känsliga partier.

I nederkant sitter en utsatt skarv med en gummilist. Där samlas fukt och smuts och någon extra behandling på insidan av plåten har Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB inte hittat.

Till skillnad från exempelvis Volvo V70, där vissa utsatta detaljer är gjorda av helt rostfria material, är Saab 9-5 Kombi helt byggd av plåt. Därför blir betyget fyra för rostskyddet.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.