Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Saab 9-5 Kombi är byggd för svenska förhållanden och har ett rostskydd därefter. Karossen består till 95% av galvaniserad plåt med 7,5 tusendels millimeter zink och har dessutom en frikostig underredsbehandling. Innerskärmar sitter i både bakre och främre hjulhus och de är utmärkt utformade för att skydda plåten. Dörrarna är emellertid känsliga partier.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Saab 9-5 Kombi är byggd för svenska förhållanden och har ett rostskydd därefter. Karossen består till 95% av galvaniserad plåt med 7,5 tusendels millimeter zink och har dessutom en frikostig underredsbehandling. Innerskärmar sitter i både bakre och främre hjulhus och de är utmärkt utformade för att skydda plåten. Dörrarna är emellertid känsliga partier.
I nederkant sitter en utsatt skarv med en gummilist. Där samlas fukt och smuts och någon extra behandling på insidan av plåten har Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB inte hittat.
Till skillnad från exempelvis Volvo V70, där vissa utsatta detaljer är gjorda av helt rostfria material, är Saab 9-5 Kombi helt byggd av plåt. Därför blir betyget fyra för rostskyddet.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.