Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Att svenska bilar skulle vara extra väl rostskyddade förväntar sig nog de flesta, men varken Saab 9-3 SportCombi eller Volvo V50 är mer än medelmåttiga.
Saab har dock ett plus i att motorhuv och baklucka är gjorda i rostfri aluminium. Både fram och bak sitter täckande och bra innerskärmar och en del utsatta skarvar är väl tätade. Undertill är de yttre balkarna extra skyddade med vax.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Att svenska bilar skulle vara extra väl rostskyddade förväntar sig nog de flesta, men varken Saab 9-3 SportCombi eller Volvo V50 är mer än medelmåttiga.
Saab har dock ett plus i att motorhuv och baklucka är gjorda i rostfri aluminium. Både fram och bak sitter täckande och bra innerskärmar och en del utsatta skarvar är väl tätade. Undertill är de yttre balkarna extra skyddade med vax.
Men vår rostexpert upptäcker också brister. Bakdörrarna är exempelvis ihopfogade med en framåtriktad skarv vars springor är helt otätade och enbart skyddas av en (fuktsamlande) gummilist. Framdörrarna har också en otätad skarv under en plastlist.
- Den här bilen kommer att rosta i dörrarna som alla andra Saabar, fastslår rostexperten Thomas Widström.
Underredet täcks av en ytterst tunt lager slitskydd på sina håll och stora partier är helt obehandlade. Vissa skarvar saknar tätning. Saab har inte kostat på några stänklappar och underredet kommer att blästras av grus.
Saab vågar inte ge mer än tio års rostskyddsgaranti. Vår expert ger 9-3 SportCombi medelbetyget tre.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.