Att svenska bilar ska vara extra väl rostskyddade förväntar sig nog de flesta, men Saab 9-3 är inte mer än medelmåttig. Bilen har dock ett plus i att motorhuven är gjord i rostfri aluminium. Både fram och bak sitter väl täckande innerskärmar och de mest utsatta skarvarna under bilen är väl tätade. De yttre balkarna undertill är invändigt behandlade med vax, liksom dörrar och baklucka.
Men flera rostfällor avslöjades vid vår granskning. Bakdörrarna är exempelvis hopfogade med en framåtriktad skarv vars springor är helt otätade och enbart skyddas av en (fuktsamlande) gummilist. Även framdörrarna har en otätad skarv under en plastlist.
- Den här bilen kommer att med tiden att rosta i dörrarna, precis som alla andra Saabar, fastslår Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.
En annan miss är att underredet bara delvis är täckt av ett tunt lager slitskydd, medan stora partier är helt obehandlade. Det finns också flera otätade skarvar under bilen. Saab har heller inte kostat på några stänklappar, vilket innebär risk för blästringsskador.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.