Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Saab 9-3 testades och jämfördes mot Audi A4 1.8T och Volvo S60 2.4/170 i
Vi Bilägare nummer 13/2002. Saab 9-3 når inte upp till Audis och Volvos nivå på rostskyddet.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Saab 9-3 testades och jämfördes mot Audi A4 1.8T och Volvo S60 2.4/170 i
Vi Bilägare nummer 13/2002. Saab 9-3 når inte upp till Audis och Volvos nivå på rostskyddet.
Flera balkar under bilen är obehandlade på insidan och underredet har många skarvar som är otätade, särskilt i bakpartiet. Mängden skarvar är en följd av att bottenplattan måste vara flexibel eftersom den används för en rad olika bilar i GM-familjen, bland annat Opel Vectra. Invändig behandling saknas även i baklucka och skärmkanter bak och dörrarna är bara limmande i bakkant.
Men Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström hittade också bra detaljer på den nya Saaben. Huven är av aluminium, som inte kan rosta, och både dörrar och sparklådor är invändigt behandlade. Dörrarna har dessutom effektiva dräneringshål. Vältäckande innerskärmar finns fram och bak och bensintanken är av plast. Karossen är modernt byggd med få skarvar och bra konstruerade bakre skärmkanter. Allt som allt räcker det till en fyra i betyg.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.