Underredet täcks till stor del av plastsköldar och under dessa saknas behandling. Men skarvarna är bra tätade och det gäller hela underredet, utom allra längst bak. Ytterligare ett plus är att skärmkanterna bak är behandlade.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mitt minne säger omkring år 2000.
Dom har gjort läxan ungefär som Opel har gjort. Frågan är om Renualt och Opel får någon " creed" för det, när andra märken börjar slarva igen och klär in hela underredet med plastsköldar och filtmaterial i skärmar.
Det var väl Vi Bilägare ( tror jag) som i slutet på 90-talet visade på Renaults dåliga rostskydd. Fabriken agerade snabbt och resolut och sedan början på 2000-talet har det bara blivit bättre och bättre. Vi har som andrabil en Clio årsmodell 2000 som är helt rostfri, inte en prick.
Hur är det ska vi fortsätta att vräka ut salt och förstöra miljön o alla bilar, det konstiga är ju att på många vägar går det köra utan salt hur kan det komma sig, är det olika sorters bilförare eller va
Renault har väl haft riktigt bra rostskydd nästan genomgående bra många år?
När började deras vettiga rostskydd? För det lär väl inte vart såhär hela tiden?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.