Nästa artikel
Rosttest: Renault Megane ST (2018)
Rost

Rosttest: Renault Megane ST (2018)

Publicerad 25 april 2018 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Renault Megane ST.
Snudd på full pott, men slarv med dörrmontering och tätningar drar ner betyget.
Megane får ”bara” en fyra i rostskyddsbetyg. Renault brukar annars kamma hem full pott när det gäller motståndskraften mot rost. Det som drar ned betyget för Megane är att tätningarna i huv och dörrar har en del brister och att dörrarna är slarvigt monterade, i såväl höjd- som sidled. Det gör att blästringsrisken är stor, både i fram- och bakdörrarnas nederkanter.

Mer positivt är att framskärmar och baklucka är av plast. En bra lösning är också att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, bort från hjulsprutet. Dessutom är den invändiga rostskyddsbehandlingen mycket väl utförd, såväl i dörrar som i huv och i balkarna under bilen. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-25 13:33
Raphael

Noterar att inget sägs om stänkskydd i texten, och jag ser inga stänkskydd på bilden. Vi kan konstatera att när det gäller stänkskydd så har ViB en ojämn eller varierande standard för sin bedömning.

#2 • Uppdaterat: 2018-04-25 14:27
N-iklas

Slarvigt karossbyggande tycks vara vanligt på Renault, likadant förekom på den föregående modellen, men sådant är det förstås ändå ingen som bryr sig om och det är väl därför man medvetet inte lägger några pengar på karosspassning.

#3 • Uppdaterat: 2018-04-25 16:01
Rutger Jönåker

"En bra lösning är också att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, bort från hjulsprutet." Är denna mening korrekt? Ska det inte va att skarvarna är vända inåt, om dom ska komma bort från hjulsprutet?

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Dåligt inpassade dörrar har varit en återkommande anmärkning för nya Megane. Renault verkar inte bry sig. Som kund: Välj bort!
Jönåker.
Det är tyvärr den språknivån som gäller idag.

#5 • Uppdaterat: 2018-04-25 21:27
hultarn

Nu är inte Megane unik med dåligt inpassade dörrar, det är inte ens typiskt franskt.
En annan bil, från ett annat land, och betydligt dyrare:: "Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk."

#6 • Uppdaterat: 2018-04-25 21:30
Raphael

Hultarn menar givetvis Volkswagen Tiguan, som han också har skrivit om i en annan rosttråd.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-volkswagen-tiguan-2017

#7 • Uppdaterat: 2018-04-25 21:48
Roger Skagerström1

Nog för att det är halvdant att de inte kan montera dörrarna rakt. Men vad i hela friden har det med blästring att göra? Grussprutet träffar väl ändå längsledes, inte rakt in i sidled i glipan mellan tröskel och dörr?

#8 • Uppdaterat: 2018-04-26 07:08
GF

Ja, detstämmer dörrarna är slarvigt monterade, både i höjd- (se bild) och sidled.
http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/large/public/images/2016/06/megane_rost.jpg?itok=MqVQVu0b
Det är inte bara den ensam utan även 2016 också 2018 årsmodell på alla Renault är dålig byggkvalitet. Inte bara Megane även Clio har jag lånetid vid service 1 dag sist 2013 efter sommar bilen är helt ny och har dålig dörr inpassning är slarvig ovanpå svarta lister är inte jämn på 2 dörrar vänster och 1 dörrar högen bak är ojämn. Aldrig mer Renault för mig!

#9 • Uppdaterat: 2018-04-26 14:47
N-iklas

(Jag talar av egen erfarenhet, en 2012 med inte bara dålig passning utan också en baklucka vars hörn såg ut att vara slarvigt klippta på måfå med plåtsax, lite hipp som happ.)
Men med den enastående prestationen att ha nästan ingen elektromagnetisk strålning alls, och det enbart väger upp nästan allt.
Åker gärna i den uteslutande av den enda orsaken.

#a • Uppdaterat: 2018-04-26 22:12
Miffo2

Hoppsan då, nu blev det en orsak till att välja bort bilen ifråga, undrar om det bedömdes likadant på de många S/V 90:or som hade samma problem..;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.