Nästa artikel
Rosttest: Renault Mégane Sports Tourer (2016)
Rost

Rosttest: Renault Mégane Sports Tourer (2016)

Publicerad 21 december 2016 (uppdaterad 21 december 2016)
Renault Mégane Sports Tourer.
Renault brukar få toppbetyg när det gäller motståndskraft mot rost, men denna gång räcker bilen inte hela vägen fram. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Mégane som kombi får, liksom halvkombin, ”bara” en fyra i rostskyddsbetyg. Renault brukar annars kamma hem full pott när det gäller motståndskraft mot rost. Det som drar ned betyget för nya Mégane är att limningarna i huv och dörrar har en del brister och att dörrarna är slarvigt monterade, både i höjd- och sidled. Det gör att blästringsrisken är akut, både i fram- och bakdörrarnas nederkanter.

Mer positivt är att framskämar och baklucka är av plast och att tröskellådornas skarvar är vända inåt, bort från hjulsprutet. Den invändiga rostskyddsbehandlingen är mycket väl utförd, såväl i dörrar som i huv och i balkarna under bilen.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-21 09:12
Leif Kavander

Vem vill ha en bil där dörrarna är slarvigt monterade?

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Ingen! Men eftersom få normala bilköpare har koll på läget, blir dom kollektivt lurade.
Bra att VIB påtalar fusket!!!

#3 • Uppdaterat: 2016-12-21 11:21
Miffo2

Leif: Exakt åsikt, slarvigt monterade dörrar gjorde att frugan valde bort Volvo V90 som ny tjänstebil.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-22 15:22
Peugo

Slarvet har knappast uppkommit under produktionen. Skulle kolla bilen extra noga för att hitta var den lackerats om på nytt? Sedan går ju dörrarna vanligtvis att ställas om (bakluckan kan inte alltjämt), en sak som senast före leveransen till kunden borde kollas här i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.