Mer positivt är att framskämar och baklucka är av plast och att tröskellådornas skarvar är vända inåt, bort från hjulsprutet. Den invändiga rostskyddsbehandlingen är mycket väl utförd, såväl i dörrar som i huv och i balkarna under bilen.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem vill ha en bil där dörrarna är slarvigt monterade?
Ingen! Men eftersom få normala bilköpare har koll på läget, blir dom kollektivt lurade.
Bra att VIB påtalar fusket!!!
Leif: Exakt åsikt, slarvigt monterade dörrar gjorde att frugan valde bort Volvo V90 som ny tjänstebil.
Slarvet har knappast uppkommit under produktionen. Skulle kolla bilen extra noga för att hitta var den lackerats om på nytt? Sedan går ju dörrarna vanligtvis att ställas om (bakluckan kan inte alltjämt), en sak som senast före leveransen till kunden borde kollas här i Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.