Nya Laguna håller inte samma höga klass som sin föregångare. Det som får kritik är bland annat tröskellådornas nedåtvända skarvar, avsaknaden av stänklappar och de utstickande bakskärmarna, som riskerar att bli blästrade av hjulsprutet.
Andra försämringar är att framskärmarna numera är i plåt istället för plast och att det snålats in på slitskyddet under bilen. På Laguna III är större delen av underredet täckt av plastsköldar och innanför dem finns ingen som helst behandling.
Plus i protokollet blir det däremot för motorhuv i aluminium, baklucka i plast, bra skärmkanter bak och att det sitter plastinnerskärmar i alla hjulhus. Huv och dörrar är invändigt behandlade och har välgjorda tätningar. Skarvarna under bilen är också bra tätade, även allra längst bak, och alla balkar är behandlade inuti.
- Rostskyddet är fortfarande bra. Men en märkbar försämring har skett jämfört med förra Laguna som fick högsta betyg, kommenterar Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Renault Laguna Sport Tourer 2.0 dCi DynamiqueBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.