Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddet på nya Renault Laguna håller inte samma höga klass som på den tidigare modellen. Det som får kritik är bland annat tröskellådornas nedåtvända skarvar, avsaknaden av stänklappar och de utstickande bakskärmarna som riskerar att bli blästrade av hjulsprutet.Andra försämringar är att framskärmarna numera är i plåt istället för plast och att det snålats in på slitskyddet under bilen. På nya Laguna är större delen av underredet täckt av plastsköldar och innanför dem fnns ingen som helst behandling.
Plus i protokollet blir det däremot för motorhuv i aluminium, bra skärmkanter bak och att det sitter plastinnerskärmar i alla hjulhus. Huv, dörrar och baklucka är invändigt behandlade och har välgjorda tätningar. Skarvarna under bilen är också bra tätade, även allra längst bak, och alla balkar är behandlade inuti.
- Nya Laguna är bra rostskyddad, men den gamla var ännu bättre, kommenterar Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.