Nästa artikel
Rosttest: Renault Koleos (2017)
Rost

Rosttest: Renault Koleos (2017)

Publicerad 30 december 2017 (uppdaterad 10 april 2018)
En del rostfria detaljer räddar Koleos från en tvåa i betyg, men mycket mer blir det inte heller.

Renault Koleos har motorhuv av aluminium, för övrigt är karossen helt av stålplåt. Övre länkarm är också av aluminium och bränsletanken är av plast. Påfyllningsröret är däremot av plåt. Innerskärmar fram av hårdplast, filtplast bak. Fuktsugande ljuddämpande kudde i A-stolpar. Undertill skyddar stora plastsköldar. Men balkar och hålrum har inte någon behandling mot rost. De flesta skarvar i bottenplattan är tätade, men det finns inget slitskydd.  Dörrar och baklucka har dåligt tätade hörn men dörrarna har invändig rostskyddsbehandling. Nedåtvänd, ej tätad, tröskelskarv. Betyget landar på tre, med ett litet minus efter.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Baserad på en Nissanmodell liksom Kadjar? Förödande för det sedan många år goda rostskyddsryktet.

#2 • Uppdaterat: 2017-12-30 11:18
Raphael

Det finns en viktig skillnad mellan Koleos och Kadjar, och det är att Kadjar är framtagen och tillverkas i Europa av Renault medan Koleos är framtagen och tillverkas i Sydkorea av Samsung Renault Motors. Troligen är det därför som rostskyddet är sämre i Koleos. Både Kadjar och Koleos använder en bottenplatta som Renault och Nissan har tagit fram tillsammans och gemensamt, och som även Nissan bygger bilar på. Systemet för fyrhjulsdrivning kommer dock från Nissan.

#3 • Uppdaterat: 2017-12-30 17:21
Raphael

Renault Samsung Motors producerar flera egna modeller som baseras på Renault- och Nissan-teknik, men de säljs bara under varumärket Samsung i Sydkorea. På exportmarknaderna säljs modellerna som Renault eller som Nissan. På den europeiska marknaden är det bara två modeller som marknadsförs från RSM, nämligen den stora sedanen Renault Latitude (Samsung SM5) och Renault Koleos (Samsung QM6). I Sydamerika, Ryssland och Asien säljs fler modeller från företaget. Koleos är alltså inte en japan utan en korean, fast bottenplattan är Renault-Nissan.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-30 20:17
Raywave

Renault bra rostskydd? Sämsta jag haft: Megane II. Rostade på trösklarna på båda sidor innan bilen var två år gammal. Lacksläpp. Riktigt usel bil rakt igenom.

#5 • Uppdaterat: 2017-12-30 21:43
Raphael

Jag har haft en Mégane II -04, var ingen rost alls på den. Den fick idel beröm hos Bilprovningen för den var så rostfri. Mégane II har fått högsta betyg av ViB i deras rostskyddsanalys. Om en Mégane II rostar skulle jag misstänka att bilen har blivit krockad och sedan lagad på ett felaktigt sätt.

#6 • Uppdaterat: 2018-01-01 10:17
hultarn

Raywave: Min Megane är nu 12 år, men det finns ingen rost på den. Denna Koleus är däremot byggd i Sydkorea, och därifrån kommer inte de bästa bilarna när det gäller rostskydd. Däremot brukar kvaliteten vara god numera.

#7 • Uppdaterat: 2018-01-01 12:11
Raphael

Nej Japsen, detta är ingen sminkad Nissan. Koleos är framtagen av Renault Samsung Motors i Sydkorea och bygger på Renault Nissan Common Modular Platform. Renault och Nissan har en allians där de äger varandra och utvecklar bottenplattor gemensamt. Det är samna bottenplatta som Nissan Qashqai och Renault Kadjar, men vi kan lika gärna kalla Nissan för en sminkad Renault.
Däremot är just fyrhjulsdriften framtagen av Nissan. Renault Samsung Motors modeller säljs som Nissan eller Renault på exportmarknader, men som Samsung i Sydkorea. I Europa är det bara Koleos och Latitude som säljs från Renault Samsung Motors. Latitude säljs inte i Sverige.

#8 • Uppdaterat: 2017-12-30 23:11
milkylainen

Humm. Verkligen dåligt av Renault. De brukar ju vara skitbra på sånthär.
Vad har hänt? Har någon ekonomninja vart framme nu igen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.