Renault Kadjar.
Slitskydd saknas nästan helt och hållet. Trösklarna har bra behandling på insidan, men tröskelkanten är inte lika bra. Läs mer i rosttestet av Kadjar.
Karossens alla delar av stålplåt. Motorhuv och baklucka har behandlad insida men skarvarnas tätning är dålig och under dämpgummistyckena var plåten omålad.
Innerskärmar av filtmaterial bak, väl tätade skarvar under dem men skärmkanten har en liten hylla som samlar fukt och smuts. Plastinnerskärmar fram.
Mellan vindrutestolpe och skärm finns ”plastskum” som inte drar åt sig så mycket fukt. Trösklarna väl behandlade invändigt, liksom dörrarna vars dränering finns på utsidan.
Tröskelkanten inte lika bra som på andra Renault. Balkar under bilen saknar behandling. Nästan obefintligt slitskydd. Ej behandlad bakvagnsram.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Innerskärmar av filtmaterial bak, väl tätade skarvar under dem men skärmkanten har en liten hylla som samlar fukt och smuts. Plastinnerskärmar fram.
Mellan vindrutestolpe och skärm finns ”plastskum” som inte drar åt sig så mycket fukt. Trösklarna väl behandlade invändigt, liksom dörrarna vars dränering finns på utsidan.
Tröskelkanten inte lika bra som på andra Renault. Balkar under bilen saknar behandling. Nästan obefintligt slitskydd. Ej behandlad bakvagnsram.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu börjar Vi bilägare få stora problem med sina rosttester. Det beror ju på att tillverkarna börjar överge rostskyddsmedel av miljöskäl och med anledning att man anser det onödigt numera tack vara materialutveckling. Det är klart att en rostskyddsfirma som gör kontrollen vill att bilarna ska ha mycket rostskyddsmedel, är ju liksom det man lever på.
Renault får nu liksom Toyota 2 av 5, dvs underkänt. Det vägs då även in i nybilstesterna trots att Vi bilägares journalister påståra att man inte kan bedöma kvalitet på nya bilar. Mycket märkligt.
Det är också så med rostskyddsmedel att dom försvinner med tiden, tar ca 5 år. Sen är allt borta även på dom som fått betyg 5.
Nu ger jag inte mycket för dessa rosttest men nog kan det vara så att denna inte är i topp då den ju egentligen är en japansk modell. Renault är annars föredömligt bra skyddade mot korrosion.
Men nog har Vidstige en poäng i att det är lite märkligt att detta vägs in i nybilstester men inte bilens övriga förväntade kvalitet.
Denna bilen är inte Renault´s egen konstruktion utan Nissan qashqai därav det dåliga testresultatet.
Vidstige. Rostskyddsmedel försvinner inte ens efter 33 år om jag ser på min gamla Ford. Har bara hållits i trim med lite lacknafta påsprutat då och då när anden har fallit på. Senaste 10 åren ingenting gjort.
@jete, har frågat rostskyddsfirmor, dom brukar svara ca 5 år om det är en ordentlig behandling och lite rost, annars kortare. Vaxbehandling kan kanske sitta lite längre, typ 7 år. Handlar ju också om att behandlingen ska vara täckande överallt.
Kanske dags att revidera rostskyddstestet.
Mycket har hänt de senaste åren när det kommer till plåtkvaliteter och galvaniseringsmetoder medan testerna sett likadana ut.
En ny bil som saknade rostskyddsbehandling undertill för femton år sedan kan inte jämföras rakt av med en ny bil idag.
Fler och fler tillverkare minskar ner på extra rostskydd på sina nya bilar och jag tror inte de skulle göra så om de inte hade på fötterna...
Prestigelös, exakt!
Normalt görs ju nybilstester med en ägarhorisont på max 3 år, milkostnad räknas ju på det.
Därmed bör kvalitet då räknas för 3 år om man ska vara konsekvent.
Alt att man är tydlig med vad man väger in vad gäller kvalitet och hur länge.
Sen har vi frågan hur länge rostskyddet ska hålla och vad som menas med det. Normalt handlar det om att slippa nedslag på besiktningen.
Och om en bil klarar sig 15 år och 1500 mil per år, har den då inte godkänt rostskydd?
Eller ska bilarna hålla i 30 år och 50,000 mil?
Idag sysslar man med optimering av rostskyddet, förmodligen kan det bli mer rost än tidigare på lång sikt men samtidigt kan det ha blivit jämnare.
Volvo har dessutom tidigare talat i termer av att deras rostskydd varit för bra.
Knappast förvånad över det mindre bra rostskyddet på denna Renault Kadjar, då det i princip i grunden är en omklädd Nissan Qashqai, vilken jag själv haft och vet att rostskyddet är allt annat än bra. Drabbades av ytrost redan efter 3000 mil/18 månader. Rent uselt! Så ni som vågar er på en Kadjar, se till att komplettera rostskyddet per omgående, såvida ni inte är kortsiktiga och bara tänker behålla bilen max 1 år.
@bjorne55, var nånstans kom ytrosten?
Några har ifrågasatt rostskyddstestet... Tja, varför inte -det är alltid bra att ifrågasätta saker.
Under avdelningen "ärlighet och öppenhet", så varför inte fråga biltillverkarna vilka då ges möjlighet att ned i minsta detalj förklara hur det ligger till.
Rätt svar skall vara: vi använder numera "rostfritt stål", och då är rostskydd inte längre nödvändigt. Med "rostfritt stål" menar jag något som är extremt djupt vetenskapligt belagt och klargjort. Dvs en fullständigt misskött bil som hela sitt liv gått på svenska, saltade gator skall ha en rost som på ett intelligent vis möter upp bilens förväntade, konstruerade livslängd (vilken biltillverkaren naturligtvis också skall uppge).
Om inte biltillverkaren öppet och ärligt kan redovisa detta, trots att det egentligen bara handlar om vanlig enkel logik, så är svaret givet: Vi Bilägares rost-tester är utmärkta och fortgår.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.