Renault har på senare år gjort sig känt för ett mycket bra rostskydd och nya Scenic är inget större undantag från den regeln.
Bilen är i grunden vettigt konstruerad för att motstå rostangrepp. Framskärmarna är i plast och tröskellådornas skarvar är vända inåt för att inte hamna i hjulsprutet.
Alla balkar under bilen är invändigt behandlade och skarvarna är väl tätade. Skärmkanterna bak är av bra konstruktion och tätningarna i huv och baklucka är välgjorda.
Däremot har Renault slarvat med den invändiga behandlingen av bakluckan. Dessutom är dörrarna bristfälligt tätade i framkant och innerskärmarna i alla hjulhus är av ett poröst filtliknande material som på sikt riskerar att suga åt sig fukt.
Andra minus är att stänklappar saknas som standard och att slitskyddet under bilen inte är lika vältäckande som på den tidigare modellen.
– Renault har med nya Scénic tagit ett litet kliv tillbaka på några punkter. Därför sjunker betyget från en femma till en stark fyra, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Renault Grand Scénic 1.4 TCe ExpressionBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.