Nästa artikel
Rosttest: Renault Espace (2018)
Rost

Rosttest: Renault Espace (2018)

Publicerad 22 maj 2018 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Renault Espace.
Påkostat bygge och bra konstruktion försvårar för rosten att få fäste. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Espace är ett påkostat bygge och både dörrar samt huv är av aluminium. De har också bra limningar. Dessutom är framskärmarna och bakluckan av plast. Undertill har tröskellådans skarvar vänts inåt för att inte hamna mitt i hjulsprutet. Skärmkanterna bak har en bra konstruktion som inte samlar smuts. Den invändiga behandlingen i balkarna är välgjord.

Underredets skarvar är dessutom bra tätade och avgassystemet är rostfritt. Lastgolvet längst bak är av plast. Sammantaget är det svårt för rosten att få fäste på bilen. Det ger högsta betyg i rostskyddsprognosen.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-05-23 06:08
Apex

Stoor

Håller med, imponerande av Renault!

#2 • Uppdaterat: 2018-05-23 09:44
Raphael

De flesta av Renaults bilar har fått högsta betyg i ViB:s rostskyddstester sedan mer än 15 år tillbaks... Det hela började med Renault Laguna 2001 års modell. Endast ett fåtal Renault har fått lägre betyg än högsta.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-renault-laguna-2001

Men trots att Renault inte rostar som andra märken så lever fortfarande ett dåligt rostrykte kvar...

#3 • Uppdaterat: 2018-05-24 10:15
Gäst (ej verifierad)

Oavsett om man tycker om märket eller inte så är det anmärkningsvärt att Renault som otvetydigt är ett av marknadens mest prisvärda kan uppvisa det förmodligen bästa rostskyddet av alla. Detta har varit uppenbart i många år nu.

Märken med högre vinstmarginaler borde definitivt vara på minst samma nivå. Volvo, de tre tyskarna t ex. En Merca för en miljon ska givetvis vara minst lika bra skyddad som en snik-Mégane exempelvis.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.