Nästa artikel
Rosttest: Renault Clio (2017)
Rost

Rosttest: Renault Clio (2017)

Publicerad 30 mars 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Renault Clio.
Lyckad konstruktion på sparklådorna eliminerar rostangrepp. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt, men framskärmarna är av plast, liksom bensintanken. Clio har generellt sett mycket bra rostskydd. Inuti motorhuv, baklucka och dörrar finns ett väl täckande, tunt lager av skyddsvax. Tätningarna av skarvar är väl utförda. Sparklådorna är vikta in under bilen och saknar skarv, en lyckad konstruktion som visat sig mer eller mindre eliminera rostangrepp.

Underredet täcks delvis av sköldar, men skarvarna är väl tätade. I balkar och hålrum finns skyddande vaxbehandling med bra täckning. De breda dekorlisterna på sidorna skyddar mot blästring men i framkant finns risk för att grus och skräp tränger in.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-30 20:28
Tvärnit

Ja det är märkligt att man kan faktiskt se o känna detta med en bil.
Renault Clio Sports Tourer låg bra till i biljakten, jag gillade den, kändes kompakt och väl ihopskruvad, väldig tajt utanpå med passningarna, den föll på den klena motorn och inget annat.

#2 • Uppdaterat: 2017-04-06 18:22
Volvo ägare

Visst är det märkligt att en bil som tillverkas i ett land där man inte saltar vägarna som här i Sverige tillverkar en bil som betydligt bättre än vår bil Volvo ur rost synpunkt. Då vår Volvo V90 bara erhöll 3 av 5 på rost testen här i Vi Bilägare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.