Nya Clio har framskärmar i plast och övriga karossen i zinkskyddad stålplåt. Huv, baklucka och dörrar har bra skyddade skarvar genom limning och är skyddade med vax i fram- respektive nederkant. Bakskärmen har en bra konstruktion. Clio har plastinnerskärmar både fram och bak.
Dörrarna har plastklädd nederdel – en konstruktion på gott och ont. Tröskelbalken har inåtvänd skyddad skarv, en dyr men bra lösning. Balkar och hålrum har behandlats med vax. Bra slitskydd och väl tätade skarvar.
Clio har inga stänklappar men små lappar vid hjulhusens framkant och ingen skarv på tröskelbalken.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Renault Clio Sport Tourer Dynamique TCE90Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Renault gör bra bilar med bra rostskydd. Min Mégane var rostfri och fick beröm av bilprovningen för att den var så ren och fin. Jag gratulerar Renault till ännu en vinnare med Clion.
Ser vi här ännu ett resultat av samarbetet med Volvo på den tiden det begav sig? Av tio modeller på rostfria listan så är fem Renault. Det är väl bra?
Det kan nog inte vara så att Volvo har lärt sig något utav Renault?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.