Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Gamla Clio hade nästan obefintligt rostskydd. Det visade sig bland annat vid bakskärmarnas kanter och dörrspalterna efter några år. Den nya modellen är till största delen galvaniserad. Rostskyddet är ändå tvivelaktigt, bedömer Vi Bilägares rostskyddsexperter på Rostskyddsmetoder AB i Stockholm. Kompletterande behandling utöver galvaniseringen saknas nämligen helt.
Det finns svåra rostfällor. Fjäderbenen fram vilar i skålar där mängder av fukt och smuts kommer att samlas. Dräneringshålen är alldeles för små. Bakvagnen är fäst i karossdelar som endast är grundlackade. Motorhuvens framkant är vikt på ett sätt som skapar rostangrepp. Bakskärmarnas kanter är gjorda precis som på den gamla modellen.
Tillverkaren har planer på att öka Rostskyddsgarantin från åtta till tio år. Det beskedet får Vi Bilägares experter att höja på ögonbrynen. Enligt deras bedömning kan rosten ha fått fäste i Clion redan efter tre, fyra år.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.