Nästa artikel
Rosttest: Renault Clio 1,4 (2006)
Rost

Rosttest: Renault Clio 1,4 (2006)

Publicerad 23 september 2006 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Clio är både konstruerad och skyddad för att stå emot rost.

Sparklådorna, till exempel, har skarven vänd inåt istället för nedåt. Underredet är slätt med minimalt antal fogar och underredsbehandlingen är välgjord. Alla hålrum har behandlats med vax.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Clio är både konstruerad och skyddad för att stå emot rost.

Sparklådorna, till exempel, har skarven vänd inåt istället för nedåt. Underredet är slätt med minimalt antal fogar och underredsbehandlingen är välgjord. Alla hålrum har behandlats med vax.

Dörrar och baklucka är väl tätade med lim och behandlade inuti. Innerskärmar sitter i alla fyra hjulhusen och täcker väl. Motorhuven är av aluminium och framskärmarna av plast. Ett extra plus är att avgassystemet är rostfritt.Den enda rostskyddsmissen är, att Clio saknar stänklappar.

Betyget blir ändå högsta möjliga, en femma.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.