Det finns ingen skarv mellan sidotrösklar och underrede och heller inget för rosten att få fäste i – en bra konstruktion som Renault är ensam om. Trösklarna är behandlade på insidan och underredet har ordentligt tätade skarvar och bra slitskydd. Yttre längsgående hålrum har bra behandling men i de centrala saknas behandling.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Två franska bilar med gott betyg på rostförebyggande på kort tid. Denna och Opel Crossland, menar jag.
Var är tröskeln skarvad om inte i golvet? I dörröppningen?
Renault har fått högsta rostbetyg i ViB i klart över 10 år, med några få undantag.
Snyggt jobbat Renault.
Därför köpte jag min Megane 2009 (och Clio 2014). Jag böjde mig ner och tittade under golvet. Affären avgjord, här fanns det folk som kan tänka och bryr sig om kunderna. Är bilmekaniker och har sett hur rosten förstör allt i sin väg. Det var värre när jag köpte Volvo -85. Inget sprutat. Bilia satte igång och sprutade och resten gjorde jag själv, dörrar invändigt, motorhuv och baklucka t ex. Sen höll den faktiskt riktigt bra.
Det var bl a därför jag köpte en ny Megane Kombi, av gen II, för ett antal år sen. Men det var värsta rostburken någonsin. Rostbubblor på tröskeln innan bilen var 1 år gammal. Det fortsatte med rostlagning på fabriksgarantin på båda sidornas trösklar tills jag bytte bort bilen. Litar inte på rostskyddsbetygen efter det och vågar inte mer köpa Renault. Bilen var inne totalt 14 ggr på verkstad under de 3,5 år jag ägde bilen.
Jag hade en Mégane kombi gen II och det var ingen rost på den. Den fick alltid beröm på bilbesiktningen för den såg så fin och bra ut undertill. Jag hade inte gjort ngt speciellt med den, bara turat och kört och tvättat ibland. När den gått nästan 15000 mil bytte jag till den C3 Picasso jag kör med nu. Min Mégane var en bra bil.
Megane som försvann 2008 var en betydligt bättre bil än efterföljaren 2009, kvaliten var medelmåttig på äldre modeller men annars var det inget fel utöver växelspakens känsla.
Den som kom 2009 var däremot en riktig burk, otroligt billigt utförd och slarvigt hopsatt, enda som var bra var ingen elektromagnetisk strålning.
Tyvärr måste en bil vara bra på mycket, att vara bra på en eller två saker räcker inte.
Speciellt växlingen är otroligt lätt hanterad på Megane 2009. En liten putt hit och dit, en knyck med handleden och du har växlat. Bättre kan inte finnas.
I Sydney där vi bor rostar ingenting. Så vår Captur är givetvis helt rostfri.
Peter: vad intressant att veta... på nordpolen rostar det inte heller:S
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.