Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya Peugeot 607 är i grunden bra konstruerad för att motstå rost. Karossen har få skarvar, motorhuven är i aluminium och resterande plåtar är till 95 procent galvaniserade med ett 10 my tjockt zinkskikt. Vissa andra utsatta delar har en galvtjocklek på hela 20 my. Bensintank och reservhjulsbalja är av plast och innerskärmar finns både bak och fram.
Trots detta får bilen bara en trea i betyg av Vi Bilägares rostskyddsgranskare Thomas Widström. Orsaken är att 607:an helt saknar behandling i hålrummen. Peugeot litar uppenbarligen helt på galvaniseringen och det är vanskligt i nordiskt klimat. En annan brist är att underredets slitskydd slutar redan vid bakaxeln. Att dräneringshålen i dörrarna täcks av gummilisten är inte heller bra, eftersom kondensvattnet då får svårt att rinna ut. Det gäller även bakluckan, där dräneringshålen inte sitter på luckans lägsta punkt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.