Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 508 (2014)
Rost

Rosttest: Peugeot 508 (2014)

Publicerad 27 mars 2014 (uppdaterad 28 november 2016)

Motorhuv och delar av hjulupphängningen är av aluminium och bakluckan av plast. Tjockt zinklager och bra skärmkantskonstruktion är plus i kanten. Dessvärre finns ingen  som helst invändig rostskyddsbehandling i dörrarna eller i balkarna under bilen. Dörrarna är tätade enbart i nederkant och bara de allra mest utsatta skarvarna i underredet har tätning.

Ingen behandling under de plastskivor som täcker delar av underredet, redan efter 100 mil hade en hel del smuts- och grusblandad snö dragit in mot underredet. Innerskärmarna runt om består av sladdrig filt som suger åt sig fukt. Stänklappar fram saknas, risk för blästring av framskärmarnas nederkanter.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 508 2,0 HDi
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.